Förbehåll om att förskott på arv ska vara enskild egendom ska ställas när egendomen lämnas

En förälder skrev i sitt testamente att arvet efter henne till barnen skulle utgöra enskild egendom. Före dödsfallet gav föräldern också penninggåvor till ett av barnen, som vid bouppteckningen betraktades som förskott på arv. Är även dessa gåvor att betrakta som enskild egendom, trots att gåvobrev med den formuleringen saknas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva som ges till ett barn ses enligt huvudregeln, om inget annat föreskrivs, som förskott på arv och ska därför avräknas från ett senare arv. Gåva till en annan arvinge anses enligt huvudregeln inte vara förskott på arv.

En gåva eller förskott av arv kan innehålla villkor om att den givna egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom. Om ett sådant villkor ska gälla för gåvan måste ett gåvobrev alltid upprättas. Man kan inte upprätta ett gåvobrev i efterhand och föreskriva att gåvan ska utgöra enskild egendom för mottagaren, utan ett sådant villkor ska ställas när egendomen lämnas. Egendom som gåvomottagaren har fått och som ska räknas som förskott på arv kan alltså inte bli enskild egendom genom ett senare upprättat testamente.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Lawline RådgivareRådgivare