Förbättringskostnader och avdrag? Finns det en tidsgräns?

Hej.Vi köpte en villa 2010 som hade stor renoveringsbehov.Elledningar var livsfarliga,taket läckte,badrum var fuktskadat,köket var från 1958,källare var väldigt blöt isolering i golvet var så blöt att det rann vatten,två glas fönster från 58.Inne i huset var så kallt att det blåste genom ingen isolering alls.Värmesystem bytte vi mot bergvärme,Vi var tvungna att renovera hela huset.Nu säjer skattemyndigheten att bara sista 5 åren får vi göra avdrag.Vi köpte huset 900.000kr sålde 2018 2600.000 huset var helt renoverat då.Vad får vi dra av i deklaration. Tack om ni hjälper oss mvh Markku

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagstöd:

Vid beräkningen av kapitalvinsten får du göra avdrag för, bland annat, förbättringsutgifter (44:13-14 Inkomstskattelagen). Förbättringsutgifter är utgifter som du har haft som har förbättrat bostaden. I 45 kap. 11-12 §§ IL finns reglerna om vad som gäller för förbättringsutgifter. För att ha avdragsrätt måste de sammanlagda utgifterna vara minst 5000 kronor under ett beskattningsår. Sedan är det olika regler beroende på om du har gjort en grundförbättring (exempelvis ny-, till och ombyggnad) eller reparation och underhåll (exempelvis byta handfat, måla om väggar, tapetsering). Vid en grundförbättring får du göra avdrag för hela utgiften, dock inte om den gjordes före 1952. Det är dock lite klurigare med reparationer och underhåll. Då måste de medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet, det innebär att du inte får avdrag om bostaden var nybyggd vid köpet. Det finns även en tidsgräns vid reparationer och underhåll; du får inte dra av utgifter som du har haft längre tillbaka än 5 år innan du sålde bostaden.

Ditt fall:

Alltså så stämmer det att det är endast avdrag för de 5 senaste åren före försäljningsdatumet som kan göras avdrag för. Undantaget för detta gäller grundförbättringar som är utförts innan år 1952. Det framgår inte av din text om detta har skett så jag antar att det inte har gjort det. Om du vill ha mer info om det finns det att läsa på: https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/forbattringsutgifter/grundforbattringar.4.3f4496fd14864cc5ac9132ac.html

Angående förbättringsåtgärder och reparation av huset fann jag denna länk användbar: https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/forbattringsutgifter/reparationerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html

Sammanfattning:

Ni kan alltså göra avdrag på det som ni gjort innan 2013 och oftast krävs det kvitto för att kunna styrka detta. Skatteverket har även en tjänst där du själv kan lägga in de summor som du har lagt ner för att beräkna avdraget. Jag råder dig att kolla genom de kvitton som finns och sedan ringa till Skatteverket för fortsatt hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare