FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/03/2020

Förändrade egendomsförhållanden efter brytdagen vid bodelning i samband med skilsmässa

Hej. jag och min man ska skiljas och vi äger ett hus gemensamt. Det säljs nu för 5 milj. Skilsmässan har inte gått igenom än. Han har redan köpt en ny lägenhet (där vi skrivit att det är hans egendom) Lägenheten kommer han att betala med sin del från husförsäljningen.

Jag kommer att få min del 2,5 milj in på ett konto. Måste vi skriva något att dessa pengarna är mina så de inte kommer med i bodelningen sen? Vad ska man isf skriva?

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör en bodelning i samband med skilsmässa. Regler om detta återfinns bland annat i 9 kap äktenskapsbalken (ÄktB). I 9:2 ÄktB stadgas att bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, alltså den dag då ni ansökte om skilsmässa. Denna dag brukar kallas för brytdagen. Det innebär att det endast är de tillgångar och skulder som ni hade vid tiden för ansökan som ska vara föremål för bodelning. Att ni har köpt eller sålt egendom efter att ni ansökt om skilsmässa, men innan den gått igenom, spelar därmed ingen roll. Detta medför att ni inte måste skriva något extra dokument om att pengarna från huset är dina. Det kommer regleras i och med att huset ingår i bodelningen. Att du får pengarna från husförsäljningen sker ju därmed i enlighet med bodelningen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare