FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/01/2020

Föräldraskap efter insemination i utlandet. Vad gäller?

Hej!

Jag och min flickvän (samkönat par) planerar att skaffa barn med hjälp av insemination i Danmark. Jag hittade information att en ny lag tillkom 1/1 2019, som innebär att den som inte bär barnet automatiskt blir barnets andra förälder om vi väljer en öppen donator. Dvs min sambo behöver då inte adoptera barnet. Vill höra med er och försäkra mig att jag tolkat lagen rätt och att det fortfarande gäller?

https://www.rfsl.se/foralder/att-bli-och-vara-foralder/juridiskt-foraldraskap-efter-assisterad-befruktning/#sverige

Tack så mycket på förhand!

Med vänlig hälsning,

Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det stämmer att din partner inte kommer behöva adoptera barnet om ni genomför en insemination på det sättet som lagen föreskriver. Detta regleras nämligen i Föräldrabalken (FB) 1 kap. 9 §. Enligt denna bestämmelse ska din partner, jämte dig, anses som barnets förälder om inseminationen har utförts vid en behörig klink i Danmark och det är en så att säga fråga om en öppen donation. Vidare förutsätts att din partner ger sitt samtycke till inseminationen och att det ska vara troligt att barnet har blivit till genom denna behandling, vilket sällan utgör ett problem i de flesta fallen.

Din partners föräldraskap måste sedan fastställas och jag rekommenderar att ni gör detta genom en skriftlig bekräftelse bevittnat av två personer. Du som barnets "födande moder" och socialnämnden måste även skriftligen godkänna bekräftelsen enligt 1 kap. 4 § första stycket FB.

Jag hoppas att ni känner att ni har fått svar på er fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning.

Lawline RådgivareRådgivare