FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/07/2019

Föräldrars underhållsskyldighet efter 18-årsdagen

Hej.

Jag har en 18årig dotter som varit placerad på behandlingshem/i fosterhem de senaste åren och nu när hon fyllde 18 så har hon bestämt sig för att skriva ut sig och klara sig själv. Hon har pluggat på gymnasiet till och från under dessa år men jag vet inte hur hon kommer att göra nu. Min fråga är, är vi föräldrar underhållsskyldiga även fast hon gjort valet att lämna allt och flytta till den nuvarande pojkvännen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av föräldrabalken (FB).

Föräldrars underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet går i grundskolan, gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning är föräldrarna dock fortsatt underhållsskyldiga även efter 18-årsdagen, så länge barnet går i skolan eller som längst tills barnet fyller 21 år (7 kap 1 § 2 st FB).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare