Föräldrars syskon arvsberättigade?

Hej!

Jag har en fråga om arvsrätt i avsaknad av testamente.

Jag är ensamstående och har inga syskon. Om jag avlider så är min mamma ensam arvtagare. Hennes närmaste släktingar är då två syskon. Min pappa är avliden och hans närmaste släktingar är hans sex brorsbarn, dvs. mina kusiner. I händelse av mammas frånfälle under dessa omständigheter. ärver då hennes syskon allt eller är min pappas brorsbarn efterarvingar så att hälften tillfaller dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt saknar kusiner arvsrätt vilket gör att det saknas arvsberättigade släktingar på din pappas sida. Hela arvet kommer då att gå till din mammas sida. Om din mamma då skulle ha avlidit blir hennes syskon arvsberättigade och kommer då få hälften var av arvet, detta följer av 2 kap 3§ ärvdabalken

Ärvdabalken hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare