FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/10/2013

Föräldrars skyldighet att försörja sina barn

Har man fullgjort sin försörjningsplikt som förälder till en 18-åring om man erbjuder barnet att bo hemma istället för att betala för eget boende? Barnet går på gymnasium. Är det skillnad om barnet är inackorderad på skolan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Föräldrars underhållsskyldighet upphör när barnet fyller 18 år. Går barnet i skolan efter 18 års ålder är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst till dess barnet är 21 år. Till skolgång räknas studier i gymnasieskolan.

Om barnet får inackorderingsbidrag, studiebidrag eller har egna inkomster reduceras underhållsskyldigheten.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare