FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/07/2020

Föräldrar skyldighet att försörja barn på HVB med LVU under skolgång.

Vår 19åriga son bor på ett HVB med ett LVU, är vi som föräldrar skyldiga att betala för hans utbildning på en folkhögskola

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att er 19-åriga son bor på ett HVB-hem med LVU-stöd och att du undrar om ni som föräldrar är skyldiga att försörja honom under hans utbildning.

Föräldrar har underhållsskyldighet tills ett barn fyller 18 år oavsett om barnet bor hemma eller ej (7 kap. 1 § FB). Om barnet går i skola vid denna tidpunkt ska föräldrar fortsätta betala underhåll, dock längst till och med att barnet är 21 år. Studier i grundskola, gymnasieskola och annan jämförlig grundutbildning räknas som skolgång. Detta innebär alltså att ni är skyldiga att försörja er son om han ska studera på folkhögskola för att t.ex. läsa upp sina gymnasiebetyg, men inte i annat fall.

Även fast placering enligt LVU är en tvångsåtgärd kvarligger en viss underhållsskyldighet för er som föräldrar (8 kap. 1 § SoL). Skulle ni på grund av olika anledningar inte har förmåga att fullgöra er försörjningsskyldighet kan dock socialtjänsten besluta om att ge ekonomiskt bistånd till upphälle och hyra för ungdomen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare