Föräldrar och syskons rätt till laglott

Hej,

Jag har inga bröstarvingar/barn (och är inte gift), däremot föräldrar och syskon som jag inte vill skall ärva. Har dessa rätt till laglott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, det är endast bröstarvingar/barn som har rätt till laglott (se ärvdabalken 7 kap. 1 §). Då du inte har några barn kommer dock arvet tillfalla dina föräldrar i första hand, och dina syskon i andra hand (ifall föräldrarna inte lever).

Det du kan göra för att förhindra att dina föräldrar och syskon får arv efter dig är att upprätta ett testamente där du inte tillskriver dem någonting. När du avlider kommer dina föräldrar och syskon därmed inte kunna ärva något efter dig.

Notera att ifall du inte upprättar ett testamente kommer arvet utgå efter den legala arvsordningen och dina föräldrar och syskon får hela arvet efter dig.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare