FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/05/2016

Förälders tillåtande av olovlig körning - straff

Hej, kan min mammas körkort bli indraget om jag (14 år) kör moppe och hon vet om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En vårdnadshavare eller annan vuxen som tillåter ett barn att köra ett fordon som hen inte har rätt att köra pga att hen inte har åldern inne eller inte har rätt behörighet kan man dömas till tillåtande av olovlig körning. Detta brott regleras i 3 § 3 st lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, se här. Straffet för ett sådant brott är böter men i vissa fall kan transportstyrelsen även komma att ifrågasätta vårdnadshavaren/den vuxnes körkortsinnehav. Detta är dock väldigt ovanligt. Det händer alltså väldigt sällan att körkortet dras in pga tillåtande av olovlig körning men svaret är alltså ja, det är möjligt att din mammas körkort kan bli indraget pga att du olovligt kör moped.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare