FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga14/07/2013

Förälders skyldighet att betala när omyndig inte lämnar tillbaks biblioteksbok

Min dotter som är 16 år har lånat böcker i skolan och lämnat tillbaka dem men inte fått kvitto på det. Nu påstår skolan att de inte är återlämnade och kräver ersättning av vårdnadshavaren. Vad har jag för rättighet att vägra betala?

Lawline svarar

Hej,

Om det är som du säger så är problemet en bevisfråga och inte en rättsfråga. Böckerna har återlämnats och det finns därför ingen grund för biblioteket att kräva ersättning. Det återstår bara att bevisa, t.ex. genom din dotters vittnesmål om att hon lämnat in böckerna.

Om man utgår ifrån att det inte går att bevisa att böckerna lämnats tillbaka så är den juridiska situationen som om böckerna inte har lämnats tillbaka. Då gäller följande:

Enligt 1 § i 9 kapitlet i Föräldrabalken (som du hittar https://lagen.nu/1949:381#K9) kan omyndiga inte ingå avtal, vilket skulle vara fråga om när biblioteket kräver ersättning för att man inte har lämnat in böcker i tid. Enligt 6 och 7 §§ kan dock ett sådant avtal godkännas av vårdnadshavare och bli giltigt.

Om man antar att avtalet är giltigt (för att det anses godkänt av vårdnadshavare) är barnet, i egenskap av avtalspart, sannolikt skyldigt att betala avgiften. Föräldern blir inte det, eftersom denne inte är avtalspart. Biblioteket kan också kräva skadestånd enligt avtalet för att barnet inte lämnat tillbaks boken och orsakat en sakskada för biblioteket som förlorat en bok.

Om man istället antar att avtalet är ogiltig kan biblioteket fortfarande kräva skadestånd eftersom det har förlorat en bok, men biblioteket kan inte kräva förseningsavgifter eftersom det inte finns något giltigt avtal om det. Föräldrar kan bli skyldiga att betala skadestånd som inte grundar sig på avtal om det anses att dem inte fullgjort sina förpliktelser enligt 2 § 6:e kapitlet i föräldrabalken.

Om föräldrarna inte anses var ansvariga enligt den bestämmelsen blir den omyndige själv ansvarig att betala skadeståndet enligt 4 § 2 kapitlet skadeståndslagen. Den hittar du https://lagen.nu/1972:207#K2.

Thomas HefnerRådgivare