Förälders halvsyskons arvsrätt

Min Mor och Hennes Syster har en Bror som gick bort 2010 ,hans Hustru gick bort 2007 och dom hade ett Barn som nu gått bort i år.Nu får min Mor och hennes Syster ärva efter deras Son,men nu kom det fram att hans mor har en Halvbror,är det rätt att halvbrodern får 50 % av allt och min Mor och hennes Syster bara 25 % var ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att inget testamente finns. Släktingars (skyldemäns) arvsrätt regleras i ärvdabalkens (1958:637) (ÄB) andra kapitel. Paragraferna i kapitlet motsvarar de tre parentelen, arvsklasserna (1 § är det första parentelet, 2 § andra och 3 § det tredje).

Tredje parentelet, som här är ifråga, innefattar mor- och farföräldrar och deras barn (fastrar och farbröder). Mor- och farföräldrarna ärver lika lott. Om sonens farmor och farfar, dvs. din mors och hennes systers föräldrar, båda är avlidna är det helt korrekt att ni båda ärver 25 % av sonens kvarlåtenskap.

Vad gäller halvbrodern blir svaret annorlunda beroende på huruvida någon (och i så fall vem) av sonens morföräldrar är i livet. Om endast den morförälder som är hustruns och halvbroderns gemensamma förälder är i livet, ärver halvbrodern 50 % av sonens kvarlåtenskap (när den efterlevande morföräldern går bort förstås). Om endast den andra morföräldern är i livet ärver halvbrodern bara den med hustrun gemensamma förälderns lott, dvs. 25 %. Om ingen av morföräldrarna är i livet ärver halvbrodern 50 % av sonens kvarlåtenskap. Dessa regler återfinns i ÄB 2 kap. 3 § 2 st.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare