FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/12/2019

För vems räkning säljs tillgångar av någon med fullmakt?

Min exmake gick hastigt bort nyligen. Mina barn är myndiga. 2015 sålde min exmake sin mammas hus med fullmakt för 2200000kr. När nu barnen ska göra bouppteckning så finns inga spår efter de pengarna någonstans. Hur kan man spåra dem. Vill ju att mina barn ska få ta del av dem

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan hade din ex-make fullmakt att för sin mors räkning sälja hennes hus. En fullmakt är mer eller mindre ett uppdrag att utföra någonting för någon annans räkning (10 § avtalslagen). Eftersom din ex-make endast sålde sin mors hus för hennes räkning tillhör pengarna modern och inte din ex-make. Köparen har därför troligtvis överfört pengarna direkt till modern. Då pengarna inte tillhör din ex-make är de inte en del av hans kvarlåtenskap, varför dina barn inte kommer ärva dem pengarna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare