För sent för samboavtal?

Hej, Min sambo flyttade in hos mig 2 år efter att jag hade köpt min lägenhet och vi har nu bott tillsammans i 1 år. Kan vi teckna ett giltigt samboavtal nu eller måste det göras innan samboskap inleds?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett samboavtal kan upprättas vid vilken tidpunkt som helst, Sambolagen 9 § st 1. I ert samboavtal kan ni reglera vad som ska tillfalla vem vid en eventuell bodelning.

Viktigt att komma ihåg är att ett giltigt samboavtal ska vara skriftligt och undertecknat av båda sambor/blivande sambor, Sambolagen 9 § st 2.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare