För mycket i lön - condictio indebiti

För ca 1 år sedan så arbetade jag som konsult på ett bemanningsföretag. Varje vecka så rapporterade vi in våra tider och lönen var alltid skjuten en månad framåt.

En av månaderna fick jag 8000kr för lite i lön, de hade då missat hel veckas arbete. Jag ringde först lönekontoret och dessa sa att pengarna som saknas kommer att betalas ut med nästa lön, men då skulle jag få vänta en månad för det. De vägrade betala ut mina pengar även fast jag krävde det av de.

Jag kontaktade då min konsultchef och förklarade läget, efter 2-3 arbetsdagar så var pengarna på mitt konto. Problemet var då att lönekontoret tydligen redan lagt in att jag ska få 8000 kr på nästa lön, därför betalades även den ut till mig. Jag hade jobbat över väldigt mycket även denna fredag (extra natt pass + extra helgdagar) så jag märkte inte något utomordentligt och trodde att lönen var korrekt helt enkelt.

Ungefär 1.6 år senare så är jag numera anställd av själva företaget istället för inhyrd som bemanning, och då skickar de hem ett brev till mig där de nu gett mig 26 dagar att betala 7733 ;- på en AVI.

Hur kan jag bestrida detta? Det var ju deras egna lönekontor som har sabbat till det? Jag ville ju endast ha mina pengar som jag jobbat för. Kan de göra såhär? Kan jag bestrida det? Hur blir det med skatten? Det står på brevet att de kan skicka vidare ärendet till Inkasso. Vad kan hända då?

Tacksam för all hjälpAD 2006 nr 105

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För mycket i lön – AD 2006 nr 105

I Sverige har vi inga lagregler som reglerar området kring utbetalningar som har skett felaktigt eller rent av misstag. Däremot har vi en princip som kallas för condictio indebiti som betyder att en felaktig betalning ska betalas tillbaka. Detta är huvudregeln. Självklart finns det undantag från huvudregler, det betyder alltså att det finns situationer där man inte anses vara återbetalningsskyldig. I avgörandet från AD 2006 nr 105 kom domstolen fram till att om arbetstagaren är i god tro om ett felaktigt utbetalt lönebelopp så kan inte arbetsgivaren kräva tillbaka detta belopp. Det betyder alltså att återbetalningsskyldigheten för dig som arbetstagare för en felaktigt utbetalad lön beror på om du som arbetstagare har mottagit och förbrukat lönebeloppet i god tro, det betyder alltså att arbetstagaren ska varken ha insett eller borde ha insett att denna löneutbetalning var felaktig. Arbetstagaren får därmed inte vara i ond tro, det vill säga insett eller haft en anledning att misstänka att man kan ha fått för mycket i lön. Om man är i ond tro har arbetsgivaren rätt att återkräva beloppet.

God tro

Så vad anses vara god tro blir då frågan och svaret är alltså helt beroende av om du är i god tro eller inte. Ett första exempel på som kan vara avgörande för om du kan ha varit i god tro är hur lönebeskedet ser ut, lönespecifikationen. Det vill säga om du hade granskat eller läst lönespecifikationen, framkom det att det stod att du fått mer lön. Exempelvis om du arbetar med en fast lön och får samma lön varje månad kan detta vara en indikation på att du borde förstått att något var fel. Men i ditt fall verkar du inte ha en fast lön utan den verkar variera från månad till månad, då blir det svårare att veta exakt vad din lön är. I sådana fall kan du anses vara i god tro om det inte är något som framgår på lönespecifikationen. Dock beror detta på hur stort beloppet är som anses vara fel, om det är ett stort belopp som utbetalats felaktigt talar det starkt för att man inte är i god tro och vid mindre belopp kan det ibland vara lättare att hävda att mottagaren är i god tro. Men som jag nämnt ovan är detta svårare när det gäller arbetstagare som har varierande lön varje månad. En arbetstagare som har olika lön varje månad kan man säga har en fördel eftersom man inte kanske behövt granska lönespecifikationen större en vanligt, eftersom den ofta varierar.

En annan faktor som man kan lägga vikt vid är hur lång tid från det att utbetalningen skedde till att ett krav om återbetalning framförs – desto längre tid som gått, desto större skäl är det att vägra en återbetalning. Detta grundas i att man ska känna sig trygg efter det gått en viss tid sedan den felaktiga utbetalningen gjordes, man ska helt enkelt kunna känna sig trygg i att de utbetalningar som sker är rätt. Hur lång tid som ska ha gått beror olika omständigheter och bedöms från fall till fall.

Sammanfattning

Jag kan tyvärr inte svara på om det är så att du är i god tro eller inte, men kan jag tycka att det talar för att du varit i god tro vid utbetalningstillfället. Det som skulle kunna vara emot är att du varit i kontakt med både chefen och lönekontoret och kanske borde anat att något var fel. Men samtidigt är det svårt eftersom din lön varierar varje månad och det skulle kunna stämma eftersom du jobbat natt osv. Det ska även sägas att det tog lång tid innan de krävde tillbaka pengarna, vilket även talar starkt för din sak. Jag skulle säga att det finns saker som talar för din sak men även saker som talar emot din sak. Oavsett så är huvudregeln att felaktig utbetalning ska gå åter.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, men om du vill ha mer hjälp till hur du ska gå till väga kan du kontakta våra jurister eller om du är med i facket kontakta dem så de kan hjälpa dig. De kan hjälpa dig hur du ska bestrida deras återkrav.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare