För att få fordran betald kan man ansäka om betalningsföreläggande eller vända sig till domstol

Hej, min chef vägrar skicka min innestående lön efter att jag har sagt upp mig. Han påstår att det plötsligt blev "strul" med att få den på mitt konto, Sen skicka han min lön till min föredetta kollega istället och hävdar att jag måste lösa det med honom. Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du är fackligt ansluten är det alltid bra att vända dig dit. Där kan man få stöttning och juridisk hjälp om det skulle gå så pass långt att man måste vända sig till domstol för att få ut pengarna.

Annars är det möjligt att söka ett s.k. betalningsföreläggande hos kronofogden. Det som kommer att hända då är att kronofogden kommer att vända sig till din arbetsgivare som får möjlighet att bestrida betalningsanspråket från dig (25 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om din arbetsgivare skulle bestrida betalningsskyldighet finns det inget som kronofogden kan göra. Du kommer då få frågan om du vill att kronofogden ska skicka din ansökan vidare till tingsrätt (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om din arbetsgivare inte bestrider, eller inte gör detta i tid, kommer kronofogden att ge ett utslag i enlighet med din ansökan och din lön kommer att kunna drivas in av kronofogden (42 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Du kan ansöka om betalningsföreläggande på kronofogdens hemsida, här. Det kostar 300 kr och man kan i sin ansökan yrka på att motparten ska betala för ansökningskostnaden.

Det andra alternativet för att få betalt är att väcka talan vid domstol. Om du är fackligt ansluten är det därför bra att ha kontaktat dem. I så fall kan facket drivar förhandlingar som förhoppningsvis leder till att man inte behöver dra det till domstol, och om det skulle krävas att man drar det till domstol står ofta facket i så fall för domstolskostnaderna och hjälper till att driva processen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare