Folkbokföringsadressen betydelse vid arvsskifte

Hej, min väninna och hennes sambo är separerade sen 1,5 halvt år. De har ett gemensamt barn och han har ett barn sen tidigare. Det har i dagarna sålt av en bit av sin tomt och hon har köpt ut honom ur det gemensamma huset, papper på detta ska skrivas i dagarna. Han har fortfarande inte skrivit sig på sin nya adress där han har bott i över ett år. Är det var man är folkbokförd som styr arvsrätten om något skulle hända honom eller henne? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en person avlider ska arvet fördelas utifrån den legala arvsordningen. Arvet ska på så sätt fördelas till de personer som enligt lag betraktas som arvingar.

Om den avlidna personen var gift tillfaller arvet i första hand den efterlevande maken. Gemensamma barn ärver först när båda föräldrarna har avlidit. Efterlämnar den avlidna personen däremot särkullbarn har dessa barn rätt att få ut sitt arv direkt, oberoende av om barnets förälder har gift om sig. Sambor saknar däremot arvsrätt. Om något skulle hända med din väninna kommer hennes före detta sambo inte att kunna göra anspråk på arvet, och detta trots om de fortfarande skulle betraktas som sambor enligt lagens mening. Det är istället din väninnas barn som kommer att ärva.

Vem som ärver föreskrivs i lagen och vart en person är folkbokförd har ingen betydelse. Det som däremot kan få betydelse är om personen som avlider har upprättat ett testamente, i en sådan situation kan den legala arvsordningen sättas ur spel.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare