FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt21/12/2015

Folkbokföringens påverkan på inkomstskatt

Hej

Jag har ett hus i annan kommun där jag också är skriven, men kommer nu att flytta in permanent till min pojkvän.

Han äger hela sitt hus och jag äger hela mitt hus. Och så ska det förbli

Jag vill skriva mig hos honom- den enda anledningen är pga postutdelning (paket osv).

Vad händer med skatten- kommer han att bli påverkad i sin skatt av att jag skrivs hos honom?

Förutom samboavtal- vad mer bör vi tänka på?

Mvh Sarah

Lawline svarar

Hej Sarah, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kommer inte hända något avseende inkomstbeskattningen av din pojkvän/sambo. Detta är fallet också om ni eventuellt ingår äktenskap med varandra. Detta beror på att vi i Sverige inte tillämpar sambeskattning utan särbeskattning, dvs. varje make beskattas för sin egen inkomst.

Att notera är dock att eftersom din sambo bor i en annan kommun så kommer du att betala kommunal inkomstskatt i den kommun du väljer att folkbokföra dig i. I detta fall kommer du under nästa och följande beskattningsår att betala den kommunala inkomstskatt som gäller i din pojkväns kommun efter det att du folkbokför dig där, 65 kap. 3 § IL (Inkomstskattelag).

Det är svårt att ge några konkreta råd kring vad ni utöver samboavtal behöver tänka på, så du är välkommen att återkomma med en mer specifik fråga om någonting är oklart eller om du skulle fundera över något annat.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare