FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/03/2019

Folkbokföringens påverkan på huslån

Hej!Min sambo och jag har huslån ihop sedan många år.Hen ska nu folkbokföra sig och bo i en hyreslägenhet istället , men stå kvar på vårat gemensamma lån och fortsätta betala.

Jag ska bo kvar i huset.

Man behöver väl inte vara folkbokförd på den adress man har huslån på?

Det angår väl inte banken , så länge huslånet betalas punktligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger i din fråga har inte banken att göra med om din nuvarande sambo är folkbokförd på den fastighet ni har huslån på rent juridiskt. Banker har dock egna regler som man ska följa men jag kan inte tänka mig att vart man är folkbokförd skulle spela någon som helst roll så länge det är inom Sverige. Exempelvis har banken SBAB vissa regler för att få ett lån exempelvis att man måste vara folkbokförd i Sverige vilket du kan hitta här. Exakt vilka regler som gäller för din bank kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte vet vilken bank du har.

Det är dock viktigt att din sambo är folkbokförd där hen har sin huvudsakliga dygnsvila enligt 6-7 § folkbokföringslagen men det är inget som bör påverka ert huslån så länge det betalas i tid.

Är du fortfarande osäker på om lånet påverkas rekommenderar jag dig att vända dig till den bank som gett er lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare