FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2022

Folkbokföring på fel adress

Felaktigt person folkbokförde sig hos mig och vägrar ändra sin adress. Hej! För 6 månader sen fick jag brev att ett person folkbokförde sig hos mig. Jag meddelade detta direkt till skatteverket utan någon respons. Jag kunde inte hitta någon info om personen och kunde inte kontakta honom. Efter tre månader fick jag reda på att personen bor hos en granne till mig. Jag har kontaktat honom flera gånger och han har sagt att han kommer ändra adressen men gör aldrig det. Jag har även kontaktat honom personligen och bad honom ändra omedelbart medans jag står där men han gjorde inte det. Jag har kontaktat skatteverket men fick ingen respons. Vad kan jag göra? Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Om en person är folkbokförd på fel adress kan du meddela detta till skatteverket här. Att din granne är folkbokförd på fel adress tyder på att personen har lämnat felaktig uppgift till skatteverket som lagts till grund för beslutet om folkbokföringen, vilket kan utgöra ett brottsligt förfarande. Vidare verkar fallet inte vara ringa och uppsåt verkar föreligga i och med att grannen är medveten om att han är folkbokförd på fel adress och underlåter att åtgärda detta (folkbokföringslagen 42 §). Huruvida personen begått ett brott genom att bokföra sig hos dig utreds av polisen efter anmälan.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare