Folkbokförd på två adresser

Jag undrar om man kan vara folkbokförd på två adresser i samma kommunen. Jag bor i en stad med min fru och mina söner , men jag vill bo ensam på annat bostad. Kan jag vara folkbokförd på två adresser i detta fallet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige. Många rättigheter och skyldigheter som vi har är beroende av att vi är folkbokförda och var vi är folkbokförda, t ex olika bidrag, var vi ska betala vår skatt och rösta.

En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt. (6 § folkbokföringslag). En person anses bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar, eller när byte av bostad skett, kan antas att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist. En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden (7 § folkbokföringslag).

Du kan endast vara folkbokförd på en adress och om det finns i villkoret för jobberbjudandet att du måste vara folkbokförd i kommunen och inskriven på deras arbetsförmedling så måste du flytta och göra en flyttanmälan till Skatteverket där du ändrar din folkbokföringsadress.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsingar,

Ranya EliassiRådgivare