FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/12/2022

Folkbokföra sig på en adress på vilken man inte bor - Vad gäller?

Hej, Jag kan inte förhandla min nuvarande bostadslån eftersom jag är inte bosatt där (har nyss flyttat ihop med min sambo). Är det lagligt att göra en ny flyttanmälan (folkbokföring) till min gamla bostaden (min bostadsrätt) i några veckor, förhandla ny låneränta sedan gör ännu en flyttanmälan. Det är värt att nämna att jag söker nu om svenskmedborgarskap och inte vill göra någonting som förhindrar denna process.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är folkbokföringslagen.

Paragraferna i det följande utgör hänvisningar till den nyss nämnda lagen. Och det korta svaret på din faktiska (och enda) fråga lyder att det egentligen inte är lagligt att göra på det sättet som du föreslår.

I 6 § 1 st. sägs nämligen att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon enligt 7 och 8–13 §§ är att anse som bosatt och den kommun där en person är folkbokförd är hans eller hennes folkbokföringsort. Enligt 7 § 1 st. ska en person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist. I bestämmelsens andra stycke anges sedan att en person regelmässigt ska anses tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Utifrån din ärendebeskrivning bedömer jag att du kommer att anses ha bytt bostad eller snarare att du med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha din egentliga hemvist (hemadress) på din nuvarande adress, vilket de facto blir fel om du återigen ska skriva dig på din gamla adress. Det ska vidare tilläggas att det kan vara straffbart att medvetet skriva sig på en adress på vilken man inte är bosatt. I 42 § uttalas att den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25–27 §§.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare