Följer ett borgensåtagande med när borgenären skiftar?

Hej

Jag har dumt nog gått i borgen för en bekant(hyresrätt)

Nu har fastighetsbolaget sålts till ett annat fastighetsbolag

Kvarstår mitt borgensåtagande fortfarande,jag har inte informerats om försäljningen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att gå in som borgensman innebär att du tar på dig att betala någon annans skuld, i det fall denne inte kan komma att betala skulden till sin borgenär (10 kap. 8 och 9 § handelsbalken (1736:0123 2)). Borgensåtagandet är en förpliktelse mellan dig och borgenären. Det har alltså inte någon koppling till fastigheten ifråga.

För att undkomma borgensåtagandet i de fall en fastighet byter ägare, måste borgensmannen (du) och borgenären (långivaren/hyresärden) komma överens om att borgensåtagandet ska upphöra.

Borgensåtagande kan även upphöra om det preskriberas. Preskriptionen medför att borgenären inte kan kräva betalning av borgensmannen för den andra personens skuld (8 § första stycket preskriptionslagen (1981:130)).

Ett borgensåtagande kan för det första preskriberas genom självständig preskription (åtagandet preskriberas helt oberoende av skulden som den säkrar). Preskriptionstiden är i ditt fall då tio år (2 § första stycket preskriptionslagen).

Borgensåtagande kan även preskriberas genom accessorisk preskription. Detta innebär att i de fall skulden som borgensåtagandet säkrar preskriberas, så preskriberas också borgensåtagandet (8 § andra stycket preskriptionslagen).

Sammanfattning

Ditt borgensåtagande står alltså kvar, om inte du och borgenären (hyresvärden) kommer överens om annat.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare