FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/02/2018

Följderna av att köra avställt fordon utan körkort

Vad händer med detta? Straff för vem? Vad händer med bilen?

25 årig man utan körkort, kör lånad avställd bil, blir stoppad av polis.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att ett avställt fordon inte får brukas (17 § lag om vägtrafikregister). Bryter någon mot denna regel och föreligger inget av i lagen uppräknade undantag så döms personen till penningböter, minst 200 kr och högst 4000 kr (29 § lag om vägtrafikregister samt 25 kap. 3 § brottsbalken). Straffbestämmelsen gäller inte enbart för den person som brukat fordonet utan även för ägaren, om denne underlåtit att göra vad som skäligen har kunnat krävas av denne för att hindra att fordonet brukades.

Att mannen även kör bilen utan körkort utgör brottet olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Straffet för detta brott är böter.

Vad gäller själva bilen så kan denna bli föremål för förverkande i och med att den har använts vid ett brott (7 § trafikbrottslagen). En lånad bil borde dock inte kunna förverkas i annat fall än att ägaren till bilen själv medverkat till förarens trafikbrott.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare