Följder av att dra sig ur leveransavtal

Hej!

Jag skrev nyss på ett kontrakt med ett företag som ger mig ett förskott gentemot att jag levererar de något. Om det nu är så att jag har ändrat mig, finns det något sätt för mig att ta mig ur? Finns ingen "ta-sig-ur" klausul i kontraktet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du kort och gott ändrat dig utan särskilt skäl, och inte därför att motparten till exempel inte betalat. Det finns ingen särskild lag som reglerar frågan, utan den regleras genom allmänna avtalsrättsliga principer (som finns uttryckligen lagreglerade för liknande situationer i till exempel köplagen).

Om någon drar sig ur ett avtal utan att ha rätt till det enligt avtalet har motparten rätt att få skadestånd för avtalsbrottet. Huvudregeln är att skadeståndet ska täcka det som brukar kallas för det positiva kontraktsintresset. Skadestånd täckandes det positiva kontraktsintresset innebär att företaget har rätt att sättas i samma ekonomiska situation som om avtalsbrottet ej hade begåtts. Konkretare uttryckt täcker skadeståndet dels de ekonomiska skador som företaget lidit, dels utebliven vinst, på grund av avtalsbrottet. Det positiva kontraktsintresset ska hållas isär från det negativa kontraktsintresset, som endast innefattar skador som motparten lider på grund av avtalsbrottet. Ett skadestånd som endast täcker det negativa kontraktsintresset sätter motparten i den ekonomiska situation den varit i om avtalet inte slutits överhuvudtaget.

Svaret på din fråga är alltså att nej, det finns i allmänhet inget sätt att dra sig ur ett avtal, åtminstone inte utan att behöva ersätta motpartens kostnader med anledning av avtalsbrottet. Det är endast om du och företaget kommer överens om att bryta avtalet som du kan slippa betala skadestånd.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare