Följd av att ett lån sägs upp

Vad händer till mig om En långivare säger upp mitt lån till omedelbar betalning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om långivare och låntagare inte har avtalat om någon betalningsplan för lånet eller särskilt förfallodatum gäller skuldebrevslagens regler. Enligt 5 § SkbrL förfaller ett lån till betalning när borgenären så kräver. Du blir alltså skyldig att betala tillbaka lånet när långivaren säger upp lånet till omedelbar betalning, om inget annat har avtalats.

Ifall du inte betalar tillbaka har långivaren möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande från Kronofogden, eftersom skulden är förfallen. Det kan även tänkas att de skulle stämma in dig till domstol, vilket dock är ovanligare på grund av de kostnader det medför.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare