FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/08/2015

Flyttstädning - en i lag oreglerad skyldighet

Hej!

Har hyrt i andrahand i 3 månader. Hyresvärden vill nu ta 2000kr för bristfällig städning alternativt att vi kommer och ordnar städningen inom 24h/anlitar städfirma. Hon har inte reglerat städningen i hyreskontraktet och i min mening så var vår städning likvärdig den vid inflyttning.

Har hyresvärden rätt att dra av 2000kr av depositionen för detta?

hälsningar

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Flyttstädning är ingen i lag reglerad skyldighet för en hyresgäst. Det är upp till hyresvärd och hyresgäst att komma överens om:

1. flyttstädning,

2. i vilken utsträckning,

3. konsekvenser vid utebliven flyttstädning.

Har ni inte kommit överens om ovanstående, kan din hyresvärd inte på några rättsliga grunder kräva dig på pengar för bristfällig städning. Med utgångspunkt i allmänna principer eller sedvana inom hyresbranschen skulle en kunna påstå att du åtminstone behöver städa så att bostaden återställs i det skick det var i när du först flyttade in. Du påstår att du har gjort det.

Jag rekommenderar att du framför det jag har skrivit ovan. Om din hyresvärd inte accepterar det, måste du invända dennes krav. Om hyresvärden går vidare med ärendet och du känner att du behöver hjälp, är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se så får du mer information. Hyresvärden har enligt de förutsättningar du angivit i din fråga, inte mycket till grund för dennes talan.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare