FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/03/2017

Flyttning av fordon

Hej

Parkerade min bil i söndags kväll. På tisdagen trodde jag den blivit stulen men det viaade sig att polisen forslat bort bilen och ställt den på Gärdet. Skälet som gavs var ett stadsbesök. Ingen skyltning om detta på gatan under söndagen. Ingen kontaktade mig i förhand från polisen. Hittade bilen på enslig väg på Gärdet. Ej innanför skyddat omrode, t ex med staket el. liknande. Kan jag kräva skadestånd? Vart vänder jag mig? Taxi till jobbet då jag blev försenad. Kom ändå för sent till jobbet = förlorad inkomst. Ordentligt chockad då jag trodde bilen blivit stulen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande flyttning av fordon finns en speciell lag, lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall (lagen). Det finns dessutom en förordning som kompletterar bestämmelserna i lagen, förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall (förordningen).

Beslut om att flytta ett fordon får fattas bland annat av Polismyndigheten, se 2 § lagen och 16 § förordningen. Polisen får flytta ett fordon när det behövs för ordning, 2 § i lagen. Vidare får polisen får flytta ett fordon när det är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs. Polisen har antagligen haft rätt att flytta på din bil då den skulle kunna hindra framkomligheten vid ett statsbesök. Vid ett statsbesök ställs nämligen höga krav på bland annat säkerhet och framkomlighet.

Om ett fordon flyttas ska den myndighet som flyttar fordonet meddela ägaren så snart som möjligt, 5 § lagen. Enligt 4 § 1 st. i förordningen får flyttning ske omedelbart om det behövs med hänsyn till ändamålet med flyttningen. Polisen behövde alltså mest troligt inte meddela dig innan de flyttade din bil.

Enligt3 § 1 st. lagen ska fordon som flyttas ställas på en särskild uppställningsplats eller så nära den plats fordonet flyttades från.

Om en myndighet flyttar ett fordon ska ägaren enligt huvudregeln betala för flyttningen av fordonet själv, 7 § 1 st. i lagen. I 14 § förordningen görs emellertid gällande att ägaren inte behöver betala för flyttningen av fordonet om hen kan göra det sannolikt att förhållandena när fordonet parkerades var sådana att hen inte hade anledning att räkna med att fara eller hinder skulle uppstå. Av vad som framkommit av din fråga tycks du inte ha haft anledning att räkna med att någon fara eller något hinder skulle uppstå. Om Polisen har framställt något ersättningskrav bör du därför argumentera enligt ovan. Om Polisen inte har framställt något ersättningskrav är det troligtvis på grund av att du inte borde haft anledning att räkna med att någon fara eller något hinder skulle uppstå när du parkerade din bil på platsen.

I lagen eller förordningen finns inga bestämmelser om skadestånd varför man måste söka vägledning i skadeståndslagen (1972:207) (SkL). Eftersom kostnaden som uppstått för dig inte har något samband med person- eller sakskada rör det sig om en ren förmögenhetsskada, se 1 kap. 2 § SkL. Den som vållar en ren förmögenhetsskada blir endast skadeståndsskyldig om skadan vållats genom brott, se 2 kap. 2 § SkL. Eftersom polisen inte begått något brott kan de inte bli skadeståndsskyldiga för dina kostnader.

Förhoppningsvis har du fått någon klarhet i situationen, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar

Oskar och Sofia
JR UmeåRådgivare