FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga31/10/2019

Flytta hemifrån när man är 16 år och omyndig

Hej jag är 16år gammal och vill ha ett lägenhet för jag vill liksom flytta hemifrån och kolla hur det är , har inga problem hemma eller så, min mamma tycker det är helt okej för jag sköter mig! Var ska jag söka eller går det ens att flytta hemifrån om man är 16år

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Visst går det att flytta hemifrån, men det kan förstås bli lite krångligt när du är 16 år. Jag ska försöka hjälpa dig och reda ut lite vad som kan vara bra att tänka på för dig! Regler om omyndiga hittar du i föräldrabalken (FB).

Några frågor som skulle kunna vara bra att fundera på först är vem som ska betala hyran? Kommer din mamma att hjälpa till eller är det du som ska betala? Om det är så att du planerar att jobba och eventuellt gå i skolan samtidigt är det bra att räkna på hur mycket du skulle behöva jobba för att få in tillräckligt mycket med pengar, och om du kommer hinna/orka med det eller inte. Hyresvärden kommer högst troligt kräva att du kan visa något intyg på inkomst.

Att skriva avtal när man inte är myndig
I med att du inte fyllt 18 år och blivit myndig än, betyder det att dina vårdnadshavare bestämmer över dig och att du inte får ingå avtal själv. När man flyttar hemifrån blir ju det problematiskt, för då är det många avtal som måste skrivas under. T.ex. hyresavtalet, hemförsäkring, olika abonnemang etc. Men i ditt fall säger du att din mamma har gått med på att du flyttar hemifrån, vilket innebär att hon gett sitt samtycke! Du kan då alltså ingå avtal, men hon måste vara med på det (9 kap. 1 § FB). Vissa hyresvärdar går kanske med på att skriva dig på hyresavtalet och ber om din mammas medsignatur, medan vissa kanske istället ber att få teckna din mamma på avtalet för att sedan överlåta det till dig när du fyller 18 år.

Dina föräldrar är underhållsskyldiga
Fram tills dess att du fyller 18 år är dina föräldrar också underhållsskyldiga för dig. Det betyder att de är skyldiga att se till att du har vad du behöver, men inte mer än vad som är skäligt och också med hänsyn till deras ekonomi. Din mamma är alltså inte skyldig att betala för ditt egna boende, då du egentligen kan bo hemma och faktiskt inte behöver flytta, men hon behöver se till att du har vad du behöver.
Om du går i skolan gäller underhållsskyldigheten även efter att du blivit myndig, men som längst till då du fyller 21 år, och enbart så länge du går i skolan (7 kap. 1 § FB).

Du får själv bestämma över pengar som du själv har tjänat
Något som kan vara bra att veta är att eftersom du är 16 år så har du rätt att disponera över den inkomst som du tjänat på egen hand. Det betyder att du själv får bestämma vad du vill köpa för de pengarna (9 kap. 3 § FB). Om du också har ett eget hushåll får du avtala om saker som krävs för att upprätthålla det hushållet, trots att du inte är myndig. Det t.ex. vara att handla mat, kläder, teckna ett elabonnemang etc (9 kap. 2 a § första stycket FB).

Inackorderingsbidrag från CSN
Beroende på om du går i skolan eller vilken skola det gäller finns kanske en möjlighet för dig att söka inackorderingsbidrag? Det är ett bidrag CSN ger till elever som behöver flytta till annan ort för att kunna gå i skolan där.

Ytterligare ett tips
Konsumentsverkets hemsida finns en hel del tips för vad man behöver tänka på när man flyttar hemifrån, kika runt lite där!

Kontakta också din hemkommun för att ta reda på vilka hyresvärdar det finns i den stad du bor i. Kanske finns det någon bostadskö du redan nu kan skriva upp dig i? Det kan också vara bra att googla efter privata hyresvärdar som du kan ringa eller maila för att hitta en lägenhet!

Jag hoppas du har fått lite vägledning, hör annars av dig här i kommentarerna nedan så återkommer jag. Lycka till!

PS. Jag flyttade också hemifrån när jag var 16 år - det gick jättebra!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare