Flytta från hyresrätt innan uppsägningstidens slut.

Hej. Jag hyr ett hus, har blivit uppsagd å har 3 månaders uppsägningstid. Men jag har hittat nytt boende. Gäller 3 månader ändå eller kan jag flytta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ert hyresavtal är uppsagt och du undrar om du kan flytta innan uppsägningstidens slut.

Det finns inget som hindrar dig från att flytta ut innan avtalstidens slut, din betalningsskyldighet kvarstår dock avtalstiden ut. Du kommer alltså vara tvungen att betala för resterande tid även om du flyttar tidigare. Du kan självklart komma överens med hyresvärden om att hyresavtalets datum ändras till ett tidigare datum. Det är däremot inget du kan kräva.

Har du fler funderingar eller vill att vi kollar närmre på ditt kontrakt är du välkommen att boka ett möte med en av våra jurister här.

Jakob JohanssonRådgivare