FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/11/2015

Flytt vid gemensam vårdnad av barn

Hej! Jag har hamnat i en vårdnadstvist med mitt ex om vår 2-åriga son. Vi har delad vårdnad men jag har bara barnet varannan helg. Men nu har hon fått för sig att flytta ca 50 mil bort, har hon rätt att ta med sig barnet utan att jag skriver under något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar att med delad vårdnad menar du gemensam vårdnad. Gemensam vårdnad kan ni själva komma överens om att ha eller om en domstol bestämt det. Beslutet om gemensam vårdnad gäller tills någon av er försöker ändra på det beslutet. Detta kan göras antingen genom avtal enligt sjätte kapitlet 14a paragrafen föräldrabalken (se https://lagen.nu/1949:381#K6P14aS1) eller om någon väcker talan i domstol enligt sjätte kapitlet femte paragrafen föräldrabalken (se https://lagen.nu/1949:381#K6P5S1).

Har inte detta gjorts så gäller som sagt beslutet om gemensam vårdnad. Då får den ena föräldern inte ta beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid enligt sjätte kapitlet 13 paragrafen föräldrabalken (se https://lagen.nu/1949:381#K6P13S1).

Till beslut som är av ingripande betydelse hör till exempel var i landet barnet ska bo. Ni måste alltså komma överens om var barnet ska bo eller få ett beslut från en domstol att en förälder ska ha enskild vårdnad för att någon ska få flytta och ta med sig barnet. Sker inte något utav detta får den ena föräldern inte flytta och ta med sig barnet.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare