Finns ett spridningskrav för förtalsbrottet?

Jag undrar om det finns någon motsvarighet till det spridningskrav för brottet hets mot folkgrupp (mer än 4 personer i praxis) när det gäller förtal och ärekränkning? Kan det möjligen vara så att man tänker analogt på så vis att om det krävs fler än 4 pers för hets mot folkgrupp så bör detta också gälla förtal och ärekränkning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Den som pekar ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgifter ägnade att utsätta denne för andras missaktning döms för förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) [BrB]. För att brottet ska ha fullbordats krävs enbart att tredje man fått kännedom om uppgiften, se NJA 1987 s. 336. Förtalsbrottet kan även vara fullbordat om gärningsmannen riktar uppgiften direkt till offret men att tredje man hör uppgiften och uppfattar vad gärningsmannens äger (NJA 1974 s. 181).

Så ja, det finns ett spridningskrav i den bemärkelsen att uppgiften som utgör förtalet måste kommit till tredje mans kännedom. Däremot ställs inget krav på hur många tredje män som måste uppfattar uppgiften för att brottet ska vara fullbordat.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen,

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare