FrågaARBETSRÄTTSjuk 27/04/2018

Finns det undantag för inhämtande av läkarintyg vis sjukdom?

Min fråga gäller vad som anses som godtagbara skäl vid förhinder att lämna sjukintyg. I februari i år åkte jag på en hemsk influensa. Hade hög feber och mådde uruselt. Jag hade inte koll på dagarna och missade att jag behövde ett sjukintyg från dag sju.

Men även om jag hade vetat det kunde jag inte köra bil, inte heller hade jag någon hemma som kunde skjutsa mig. Jag har meddelat arbetsgivaren men de anser att det inte finns några förmildrande omständigheter. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

Lag om sjuklön (SjLL).

Vad gäller?

Det stämmer att ett läkarintyg skall lämnas om den anställde varit hemma i mer än sju arbetsdagar. Det finns dock undantag. Du nämner i ditt fall att du omöjligen kunde inhämta ett sådant läkarintyg varför du således även har rätt i att din arbetsgivare inte kan neka dig sjuklön.

Om en arbetstagare är såpass sjuk att hen inte kan ta sig till en läkare eller tandläkare så är det inte ett giltigt skäl för arbetsgivaren att hålla inne arbetstagarens sjuklön. Att vara såpass sjuk att arbetstagaren inte kan förmå sig att ens ta sig till läkare eller tandläkare anses som godtagbara skäl till att inte inhämta ett läkarintyg, vilket framgår av 10a § andra stycket SjLL.

Du behöver däremot lämna en skriftlig försäkran till din arbetsgivare att du varit sjuk när du var sjuk. Detta utan att du behöver nämna vad du led av, vilket framgår av 9 § SjLL. Arbetsgivaren är inte skyldig att utge sjuklön till arbetstagaren innan en skriftlig försäkran har inkommit till arbetsgivaren enligt samma paragraf.

Slutsats

Din arbetsgivare har fel. Det finns omständigheter som kan leda till att arbetstagaren inte kan inhämta ett läkarintyg. Du behöver dock lämna en skriftlig försäkran till din arbetsgivare om att du var sjuk (du behöver dock inte ange vilken sjukdom det var eller så) som jag angivet ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare