Finns det risk för att jag bryter mot något immaterialrättsligt om jag gör en app med ett träningsupplägg som redan finns publicerat?

Jag har hittat en träningsbok som jag hade tänkt göra om till en app - men finns det risk för att jag bryter mot något i immaterialrätten då? Övningarna är allmänt kända och det jag tänkte göra är att ta dessa övningar, träningsupplägget samt hur länge man ska göra respektive övning. Ingen text från boken, deras egna namn på övningar eller liknande kommer användas.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En immaterialrättslig tillgång och således en tillgång som skyddas immaterialrättsligt är en idé som kan skyddas av bland annat patent, varumärkesskydd och upphovsrätt. Som du säger är det allmänt kända övningar och det finns massvis appar och böcker med samma typer av övningar. Dessa övningar har inte någon typ av immaterialrättsligt skydd och ett visst träningsupplägg kan inte heller vara immaterialrättsligt skyddat. Förutsatt att du bara använder övningar, träningsupplägg och hur lång tid respektive övning ska göras ska det inte vara något problem rent immaterialrättsligt. Ser din app emellertid ut som boken och du överför hela strukturen och stilen så kan det däremot vara problematiskt ur ett immaterialrättsligt perspektiv.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare