Finns det preskriptionstid för regressrätt?

3 personer döms till att betala ett skadestånd. Solidariskt betalningsansvar gör att endast 2 av dessa 3 personer betalar skadeståndet. Hur lång tid efter kan man hävda regressrätt mot den 3e personen som inte betalade? Finns det någon preskriptionstid för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns det preskriptionstid för regressrätt?

Eftersom regressrätten i ditt fall rör en penningfordran så preskiberas den som huvudregel efter tio år (preskriptionslagen 2 § första stycket). Däremot kan preskriptionsfristen nollställas genom ett preskriptionsavbrott. Preskriptionsavbrott kan ske genom till exempel att du skickar ett skriftligt krav eller påminnelse om fordringen du har på personen eller genom att den personen som är skyldig pengar betalar en viss del av skulden eller erkänner skulden på annat sätt (preskriptionslagen 5 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare