FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2017

Finns det några rekommendationer för ma/min temperaturer i bostäder?

Hej!

Finns det rekommendation för max/min temperaturer i bostäder?

mvh

Boende i en förening med ca 200 lgh.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga!

Det finns inga direkta lagregler som gäller för temperaturen i en lägenhet, men socialstyrelsen rekommenderar en temperatur mellan 20 och 24 grader. Är temperaturen under 18 grader eller över 26 grader kan det dock utgöra en sanitär olägenhet (12 kap. 18a § sjunde stycket andra punkten Jordabalken). Dessa regler gäller bara hyreslägenheter, det framgår inte av frågan om det är en hyresförening eller bostadsrättsförening. Men om det är en hyresförening så kan hyresnämnden, på en hyresgästs begäran förelägga hyresvärden att vidta de åtgärder som behövs för att uppnå en godtagbar standard (12 kap. 18a § första stycket Jordabalken).

Här fick ni en fingervisning på rekommendationer för temperaturer i bostäder. Jag hoppas ni fått svar på er fråga, kvarstår några funderingar så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag så fort som möjligt.

Här kan ni läsa hela socialstyrelsens rekommendationer.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare