Finns det några regler/normer om när man får dammsuga i sin hyresrätt?

Får man (i en hyresrätt) dammsuga på söndagar?

Finns det några normer, eller lagar, som bestämmer inom vilka tidsgränser, man får/inte får städa i en hyresrätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga specifika regler om när man får/inte får städa i en hyresrätt. Men eftersom du nämner dammsugning, antar jag att du syftar på oljudet och om det finns regler om när och hur högt det får låta i en hyresrätt.

I 12 kap. jordabalken (även kallad hyreslagen) finns en regel som säger att hyresgästen ska se till så att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på en nivå som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). Den här regeln är dock heller inte så specifik, utan ganska allmän. Det är heller inte alla störningar som omfattas av regeln, exempelvis ska en hyresgäst acceptera vissa lindriga störningar i ett flerfamiljshus och det tas inte hänsyn till att vissa människor är mer känsliga för ljud än andra.

Att dammsuga på söndagar kan inte rimligen ses som en störning som försämrar någons bostadsmiljö - och det är därför helt okej att dammsuga på en söndag. I övrigt finns det inga tidsgränser på när man får dammsuga, men det kan möjligtvis anses som en störning om man skulle dammsuga mitt i natten (då det inte är en "normal" tid för en sådan syssla).

Du kan även fråga din hyresvärd vad som gäller just där du bor (jag skulle dock inte tänka mig att något annat gäller) och det är alltid bra att prata med sina grannar om vad de tycker.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om något var oklart eller du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare