Finns det några lagar och regler när de gäller marknadsföring av läskedrycker och icke alkoholhaltig dryck?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen speciell lag som reglerar just marknadsföring av läskedrycker och icke alkoholhaltig dryck. Den lag som är tillämplig är istället marknadsföringslagen.

Marknadsföringslagen innehåller främst regler om hur man inte får marknadsföra. Som exempel finns förbud mot:
1. Aggressiv marknadsföring (7-7a§ marknadsföringslagen)
-Sådan marknadsföring som innefattar trakasserier, fysiskt våld m.m.

2. Vilseledande marknadsföring (8-17§ marknadsföringslagen)
-Vilseleda om produktens kvalitet (t.ex. att skriva "bästa priset" om det inte är sant)
-Vilseleda om produktens ursprung (t.ex. om produktens geografiska ursprung)

3. Jämförande reklam (18§ marknadsföringslagen)
-Reglerar hur man får gå tillväga när man jämför sin produkt med andra företags produkter.

Detta är inte en uttömmande lista på vilken marknadsföring som är förbjuden så jag rekommenderar att du går in och kikar själv och hör gärna av dig om ytterligare frågor dyker upp.

Lycka till med marknadsföringen och hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare