Finns det några formkrav för en fordran?

Jag har lånat ut 30000:- till en kompis, vi skrev handskrivet papper på det. Där det framgår att allt ska vara återbetalt senast Januari 2018. Båda parter skrev under med namn, personnummer och underskrift. Kan jag juridiskt sett få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller avtal finns det inte några formkrav för hur avtalet måste se ut. Detta innebär att ett handskrivet papper fungerar utmärkt som bevis. Vad du kan göra är att ansöka om ett betalningsförelägganden hos kronofogdemyndigheten. Detta kostar 300kr, men denna summa kan du i ett senare skede begära ersättning för. Som en sista utväg har du även möjlighet att ta saken vidare till domstol. Ett sådant förfarande kan emellertid bli kostsamt och jag rekommenderar därför att i första hand försöka prata med din kompis.

Hoppas att svaret varit till din hjälp annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare