FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/01/2019

Finns det något man kan göra för att minska spärrtiden för indraget körkort pga drograttfylla?

Hej, min sambo har blivit dömd för grovt rattfylleri och har fått villkorlig dom. Transportstyrelsen överväger därför att återkalla hans körkort tills vidare och vi har nu möjlighet att yttra oss inför beslutet. De bestämmelser som gäller i detta fall är: 5 kap. 3e paragraf 1 b och 5 kap. 5e paragraf alternativt 6e paragraf körkortslagen. Jag vet inte vad de paragraferna innebär.

Den inträffade händelsen hände för 2, 5 år sedan och narkotikan var receptbelagda mediciner som han inte har längre.

Finns det något vi kan göra för att påverka tiden som körkorten blir indragna? Något specifikt vi ska formulera i yttrandet?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga finns tillämpliga regler i körkortslagen (KkL) lag om straff för vissa trafikbrott (TBL) och narkotikastrafflagen (NSL).

Vad innebär paragraferna transportstyrelsen hänvisar till?
Utifrån din fråga kommer jag nedan kort och generellt gå igenom vad transportstyrelsen menar när de hänvisar till de olika paragraferna.

1. Ett körkort ska återkallas om en person gjort sig skyldig till rattfylleri. Rattfylleri inkluderar både att en person druckit alkohol alternativt tagit narkotikaklassade preparat. (5 kap 3§ första punkten b KkL)

2. Drograttfylleri, som i din sambos fall, innebär att en person kör ett motordrivet fordron efter att ha intagit narkotika i en så stor mängd att det finns narkotiskt ämne kvar i blodet. (4§ TBL)

3. Narkotika anses i lagens mening vara läkemedel eller hälsofarliga varor som kan ha en beroendeframkallande eller eurforiserande effekt. (4§ TBL jämte 8§ NSL)

4. Det finns ett undantag i regeln om drograttfylleri som säger att det inte är rattfylleri om personen intagit narkotikan i enlighet med läkares ordination på ett utfärdat recept. (4§ andra stycket TBL)

5. Ett körkort kan återkallas tills vidare i väntan på ett beslut om körkortet ska återkallas eller inte. Körkortet ska återkallas tills vidare om det finns sannolika skäl att det kommer slutligen återkallas. Sannolika skäl innebär att det ska vara troligt att körkortet slutligen kommer återkallas på grund av att personen gjort sig skyldig till brottet drograttfylleri. (5 kap 5§ KkL se också exempelvis RÅ 1992 ref. 34)

6. Om körkortet slutligen återkallas så ska en spärrtid bestämmas. Spärrtiden för brott av normalgraden är lägst en månad och högst tre år. För grova brott, som i din sambos fall, är spärrtiden lägst ett år och högst tre år (5 kap 6§ KkL)

Vad kan påverka spärrtiden för det körkortet?
Faktorer man vet kan påverka spärrtidens längd i minskande riktning är behovet av körkortet i vardagen och hur lång tid som gått sedan brottet begicks. Faktorer som kan påverka spärrtiden i ökande riktning är upprepade trafikbrott eller tidigare återkallande av körkortet. (Prop. 1975/76:155 sida 99 ff)

Vad ska ni skriva i yttrandet?
Du skriver att din sambo är dömd för grovt rattfylleri. Min bedömning är därför att transportstyrelsen med största sannolikhet kommer återkalla körkortet och bestämma en spärrtid som är minst ett år och högst tre år. Jag vet inte vilka aspekter gällande den receptbelagda medicinen som togs upp i domen men jag förutsätter att din sambo lyfte att det var just den receptbelagda medicinen som gav positivt narkotika prov. Undantaget jag nämnde ovan under punkten 4. bedömer jag därför inte är relevant att lyfta i yttrandet om återkallelse av körkortet.

Utöver att transportstyrelsen har rätt att återkalla körkort har de också möjlighet att dela ut varningar. Din sambo skulle i yttrandet därför i stället kunna argumentera att en varning bör räcka, framförallt eftersom det är relativt lång tid som förflutit sedan brottet begicks. Använder din sambo bilen i jobbet? Isåfall är det ytterligare en aspekt att argumentera för som ett särskilt skäl för att sätta ner spärrtiden eller att transportstyrelsen istället ska utfärda en varning. (5 kap 9§ KkL samt 5kap 10§ KkL ).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Sandra LundinRådgivare