FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2023

Finns det möjlighet till ersättning för bestående men efter en operation?

Hej genomgick en operation juni 2020 då jag opererade bort vänster njure & omslutande stor elakartad cancer tumör. dvs njurcancer.nu 3 år senare har jag fortfarande ständig värk o medicineras för nervskador. finns det chans till någon ersättning. jag var egen företagare och har inte kunnat jobba vidare med det i samma form o utsträckning pga smärtproblematik. har jag någon chans till ersättning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du genomgick en operation under sommaren 2020 och att du fortfarande idag har värk och medicineras för nervskador, och undrar om det finns någon möjlighet till ersättning.

Ersättning vid patienskada

Du kan få ersättning av ett försäkringsbolag om du har blivit skadad av din vård.

Patientförsäkringen

Alla sjukhus måste ha en patientförsäkring, vilket gäller offentlig som privat vård. Genom patientförsäkringen finns en möjlighet för ersättning för bland annat kroppsligt och psykiskt dåligt mående under läkningstiden, om skadan har gett dig en bestående funktionsnedsättning samt för extra kostnader och inkomstbortfall vid en skada. Se patientskadelagen om du är i behov av mer information.

Det är så att de olika regionerna har en patientförsäkring hos Löf. Det är en försäkring som regionerna har gemensamt. Löf utreder skadan, fattar beslut och lämna ersättning. Således ska skadan anmälas till Löf, och den kan göras på Löfs webbplats.

Privat försäkringsbolag

Jag skulle vidare rekommendera dig att vända dig till ditt försäkringsbolag, eftersom att försäkringsbolag i många fall kan täcka skador som de du har beskrivit.

Sammanfattande bedömning

Alltså, rekommenderar jag dig att dels att vända dig till sjukhusets patientförsäkring genom Löf, och sedan även till ditt eget privata försäkringsbolag och se om de kan hjälpa dig. Lycka till!

Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att åter höra av dig till oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare