FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2017

Finns det möjlighet att inte bli av med körkort efter en enskild drograttfylla?

Hej

Finns det nån möjlighet att få behålla körkortet om man åkt fast för en drograttfylla (canabis) när man inte haft nåt annat på sej dom senaste 14 åren. Tex. Om jag lämnar prover för att visa min drogfrihet?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtär man narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet kan man dömas för drograttfylleri, dvs. 0,10 milligram per liter i utandningsluften, och grovt rattfylleri, dvs. 0,50 milligram per liter i utandningsluften, (4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott)

Oavsett om om rattfylleriet är grovt eller inte återkallas körkort om innehavaren döms för brottet. (5 kap. 3 § Körkortslagen)

Tidigare eller framtida drogfrihet påverkar inte domen kring rattfylleri så skulle du dömas för drograttfylleri kommer domstolen även återkalla ditt körkort. Ett nytt körkort kan utfärdas efter spärrtiden som domstolen utgått.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare