Finns det krav för parkeringsskivors utseende?

Hej jag undrar om en P-skiva måste vara Malmöstads egna! Alltså den blåa fyrkantiga ! Eller man kan ha en tex ett hundhuvud som en P- skiva! Det jag undra över finns det någon lag på hur den måste se ut?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har undersökt varje trafiklag som kan omfattas av din fråga och jag har inte funnit något som skulle innebära att man måste ha en viss parkeringsskiva eller en specifik kommuns parkeringsskiva. Det enda som rör parkeringsskiva i de lagarna beträffande trafikfrågor är syftet med en parkeringsskiva och hur en sådan ska ställas in och placeras, till exempel med tidsangivelse och väl synlig och läsbar utifrån (3 kap. 49 a § andra stycket tredje punkten trafikförordningen).

Det finns olika typer av parkeringsskivor. Det finns bland annat den blåa fyrkantiga som du menar och andra, liknande fyrkantiga fast med till exempel matvarubutikers namn på. Eftersom trafiklagarna inte ger svar på hur en parkeringsskiva ska se ut, utgår jag ifrån att en parkeringsskiva kan ha olika utseende, så länge parkeringsskivan kan visa tidsangivelser och är synlig och läsbar. Med det resonemanget skulle det innebära att man kan ha en parkeringsskiva med ett hundhuvud om den tydligt kan visa den inställda tiden.

Hoppas att detta besvarade din fråga! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare