FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2021

Finns det förmildrande omständigheter vid fortkörning?

Jag är misstänkt för att ha kört 70 km/h där hastighetsbegränsningen är 60. Finns det förmildrande omständigheter? Jag var på väg hem dagen efter att min Far gått bort.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga sorgen efter din far.

Jag uppfattar det som att du inte har skrivit under någon bot och att detta kommer tas visare till tingsrätten. Om det är så att du har skrivit under boten finns det tyvärr inget man kan göra än att betala boten.

Om du anser att du är oskyldig ska du inte erkänna något. Det är polisen som måste bevisa att du har kört för fort. Polisen måste bevisa att det är just din bil som vid den tidpunkten körde den hastighet som blivit mätt av lasern/kameran. I ditt fall finns inga förmildrande omständigheter. Om du kört för fort för att rädda någons liv kan det vara en förmildrande omständighet, men då behöver du bevisa detta.

Förundersökning och åklagare

Det som kommer hända nu är att en förundersökning kommer att inledas av polisen/åklagaren. Där råder jag er att berätta hur du uppfattar situationen.

Därefter får åklagaren avgöra om det finns chans för denne att vinna i en eventuell rättegång. Finns inga bevis från polisens/åklagarens sida, kommer troligtvis ingen rättegång att bli av och du kommer inte att behöva betala boten. Kom ihåg att det är åklagaren som har den fulla bevisbördan i en rättegång, alltså är det åklagaren som ska bevisa att du har begått den brottsliga gärningen och är skyldig!

Om åklagaren finner skäl till åtal

Om åklagaren anser att ärendet behöver tas vidare till en domstol kommer du innan en rättegång få ett erbjudande om att betala boten (strafföreläggande), för att slippa ta det till rättegång. Min rekommendation är att du tackar nej till detta och tar det till en ändå rättegång, så att åklagaren blir tvungen att bevisa din tänkbara skyldighet.

Om åklagaren efter detta fortfarande anser att en rättegång vore behövlig, kommer en rättegång bli av. Jag ser det dock som mycket osannolikt för åklagaren att kunna vinna i rätten om det inte finns några bevis. Åklagaren måste bevisa att det är du som kört den hastigheten med den bilen på den platsen och just vid den tidpunkten!

Om vi tänker oss att åklagaren av någon anledning skulle vinna i tingsrätten, ska du självklart överklaga vidare till hovrätten och eventuellt till Högsta domstolen. Överklagan kommer ni få instruktioner om när ärendet väl avgjorts i tingsrätten. Anledningen till att ni ska överklaga är för att hovrätten/högsta domstolen brukar göra olika bedömningar än tingsrätten.

Sammanfattning

Självklart ska du inte betala boten om du är oskyldig. Vid en eventuell rättegång kommer du inte behöva betala några rättegångskostnader (t.ex. motpartens ombudskostnad), då polisen inte har någon sådan. Om du skaffar eget ombud blir du skyldig att betala den, så det är inte värt att anlita ombud när du ändå kan klara dig på egen hand. Med andra ord har du inget att förlora, förutom att bli tvungna att betala boten ifall du skulle bevisas vara skyldig.

Lycka till och återkom vid fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare