FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/09/2018

Finns det en skyldighet att hjälpa sin makes barn ekonomiskt?

Hej, Jag är gift med en man som har ett barn från tidigare äktenskap, och själv har jag tre. Vi har även ett gemensamt barn. Vi har en mycket god ekonomi tack vare mitt jobb, jag är alltså den som har betydligt högre i nkomst. Vi har gemensam ekonomi , med gmensamma konton, besparingar etc. Min och min makes barns relation är inte bra, och vi pratar knappt med varandra. Under åren har jag hjälpt mina barn och vårt gemensamma barn ekonomiskt med deras studier, ca 250.000 vardera. Nu tycker min make plötsligt att det är orättvist att hans barm inte fått motsvarande. Jag känner inte att jag har någon skyldighet att betala en stor summa till det barnet, särskilt som det inte bett om hjälp. Min make hänvisar till vår gemensamma ekonomi och att han också bidragit, även om inte i samma utsträckning. Vad har jag för rättigheter? Kan jag skydda mig juridiskt på något sätt, eller måste jag betala pengarna? Även för framtiden, jag vill känna mig fri att kunna hjälpa mina vuxna barn vid behov, men inte skyldig att hjälpa hans barn. Själv skulle han absolut inte ha råd att hjälpa sitt barm i den utsträckningen. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ingen juridisk skyldighet att hjälpa din makes barn ekonomiskt. Skulle din man vara skyldig att betala t ex underhållsbidrag till sitt barn utsträcker sig denna skyldigheten endast till honom och inte till dig.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare