FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/07/2024

Finns det en skyldighet att betala underhållsbidrag när barnet är 19 år och bor hos den andra föräldern?

Hej Min dotter tog studenten i år, hon är 19 år har fått sommarjobb från v. 28 och framåt vad jag vet. Hon ska ej studera vidare, bor på heltid hos sin pappa. Jag betalade sista underhållet 27 maj vilketndå ska täcka Juni månad eftersom det betalas i förtid, hon tog studenten 5/6 Är jag skyldig att fortsätta betala ut underhåll ?

Lawline svarar

Föräldrarnas ansvar för underhåll:

Enligt 7 kap. 1 § 1 st FB ska föräldrarna ansvara för underhåll till barnet. Vid bedömningen av underhållsbidraget ska hänsyn tas till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Detta innebär att den förälder som har bättre ekonomi kan behöva stå för fler kostnader i förhållande till den föräldern som har lite sämre ekonomi Detta kan illustreras med ett enkelt exempel:

Föräldern A har en inkomst på 300 000 kr årligen. Föräldern B har en inkomst på 250 000 kr årligen. Eftersom föräldern A har bättre ekonomi än föräldern B, kan föräldern A behöva betala mer i underhållsbidrag till barnet än föräldern B.

Hur ska underhållet fördelas när barnet bor hos den ena föräldern?

Om barnet huvudsakligen bor hos den ena föräldern, ska den andra föräldern betala underhållsbidrag till barnet enligt 7:2 FB. Underhållsbidraget ska användas för barnets behov, såsom kläder och fritid. Föräldrarna kan komma överens om storleken på underhållsbidraget enligt 7:2 2 st FB. Om föräldrarna är oeniga kan underhållsbidraget fastställas genom dom enligt 7:2 2 st FB. Detta kan illustreras med ett enkelt exempel:

A och B har varit gifta och har barnet C gemensamt. Barnet bor heltid hos föräldern A. B har en skyldighet att betala underhållsbidrag till föräldern A. Underhållsbidraget ska sedan användas för barnets behov, såsom mat, boende och fritid. Föräldrarna A och B kan komma överens om hur stort underhållsbidraget ska vara. De kan till exempel komma överens om att föräldern B ska betala 6 000 kr i underhållsbidrag. Ifall A och B är oeniga om storleken på underhållsbidraget kan rätten  fastställa hur mycket B ska betala i underhållsbidrag genom dom.

När upphör underhållsskyldigheten?

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år enligt 7:1 2 st FB. Men om barnet fortfarande går i skolan efter att hen har fyllt 18 år, upphör inte underhållsskyldigheten förrän barnet har gått ut skolan, dock senast när barnet har fyllt 21 år enligt 7:1 2 st FB. Till skolgång räknas studier i grundskola, gymnasium och annan jämförlig grundutbildning. Universitetsstudier eller andra studier efter gymnasiet räknas inte som skolgång där det fortfarande föreligger underhållsskyldighet för föräldrarna.

Vad innebär detta för dig?

I ditt fall, med tanke på att din dotter är 19 år gammal och har gått ut gymnasiet, har du inte längre någon skyldighet att betala underhållsbidrag till henne. Med andra ord, du behöver från och med nu inte betala något underhållsbidrag till henne. Även om hon  skulle börja studera på universitet eller någon annan eftergymnasial utbildning  är du inte skyldig att betala underhållsbidrag till henne.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Abdishakur Mohamed ahmedRådgivare