Finns det en lagstadgad skyldighet för vårdpersonal att polisanmäla misstanke om att en patient blir utsatt för våld i nära relationer?

Om vårdpersonal på en akutmottagning, eller annan typ av vårdinrättning, baserat på patientens skador misstänker att patienten, som är 18+, är utsatt för våld i nära relation, har de då någon juridisk skyldighet att polisanmäla detta? Tack så mycket

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Nej, vårdpersonal har inte någon lagstadgad skyldighet att anmäla till polisen om misstanke för att en patient blir utsatt för våld i nära relation och nedan ska jag förklara varför.

Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) reglerar patientsekretess inom hälso- och sjukvården

Hälso-och sjukvården har stark sekretess om uppgifter och information om patienter vilket innebär att som huvudregel, kan vårdpersonal inte göra en polisanmälan utan patientens samtycke till det. Däremot, så kan sjukvården lämna uppgifter om en patient som är över 18 år i en polisanmälan om uppgifterna angår misstanke om ett brott ifall straff lägre än ett år inte finns med i straffskalan för det brottet (10:23 § 1 p. OSL).

För att exemplifiera detta kan vi utgå från brottet misshandel som står i Brottsbalken (BrB) där straffskalan ser ut som följande:

  • Ringa misshandel har straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader (3:5 BrB.
  • Normalgradens misshandel har straffskalan fängelse i högst två år (man kan alltså få lägre än två år och därmed också lägre än ett år (3:5 Brb)).
  • Grov misshandel har straffskalan fängelse i lägst ett år och högst sex år (3:6 BrB).

Ytterligare ett exempel är brottet grov fridskränkning som innebär upprepade kränkningar i form av vålds- frids- eller sexualbrott mot en närstående. Straffskalan ser ut som följande:

  • Grov fridskränkning har straffskalan  fängelse i lägst ett och högst sex år (4:4a 1 st BrB).
  • Grov kvinnofridskränkning, om brottet utförs mot en kvinnan av en man. Straffskalan är fängelse i lägst ett och högst sex år (4:4a 2 st Brb).

Med ovanstående exempel förstår vi alltså att vårdpersonalen kan göra en polisanmälan om de misstänker att en patient blivit utsatt för grov misshandel eller grov fridskränkning eller grov kvinnofridskränkning.

Hälso- och sjukvårdens ansvar vid misstanke om att en patient blir utsatt för våld i nära relation

Även om det inte finns en lagstadgad skyldighet för sjukvårdspersonal att polisanmäla misstankar så har sjukvården ändå ett ansvar i sådana situationer. Det kan handla om ställa frågor om patientens hemsituation, ge vägledning och stöd genom att uppmuntra patienten till att själv göra en polisanmälan, informera om att det råder tystnadsplikt inom sjukvården eller att det finns mans- och kvinnojourer som patienten kan vända sig till.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare