Finns det en 3 månadsfrist som begränsar försäljning av samägd bostadsrätt i sambolagen?

Min son och hans sambo har valt att gå skilda vägar. De har tillsammans ett hus där båda står som ägare, 50/50.

Min son har flyttat ut ur huset (fd sambon bor kvar) och han vill sälja det så snart som möjligt, men sambon hävdar att hon har 3 månader på sig att finna en ny bostad och detta gör att det inte går att lägga ut huset för försäljning innan den tiden gått. Detta enl. sambolagen.

Fd sambon har ingen möjlighet att själv köpa ut min son.

Finns det någon sådan 3-månaders regel ? Jag har sökt men inte funnit nått om det.

Lawline svarar

Hallå där!
Roligt att du vänder dig till Lawline, jag ska försöka besvara din fråga på bästa sätt.

Det finns ingen bestämmelse om en specifik tre månadsfrist i sambolagen, emellertid finns det praxis om detta. Den säger att sambon har en 3 månaders frist på sig att hitta nytt boende, detta enligt vanliga hyresrättsregler.

Det kan även vara så att en person får bo kvar i boendet tills dess bodelning har gjorts (28§). Vem det blir bestäms av tingsrätten. Bodelningen ska göras när någon ansöker om detta (8§). Så någon måste ha aktivt ansökt om bodelning.

Om din son verkligen vill tvångsförsälja kan han göra det genom att ansöka om tvångsförsäljning hos tingsrätten. Dock kan det möjligen vara så att bodelningen skjuter upp försäljningen om tingsrätten finner att det finns starka skäl för uppskjutning. Detta enligt samäganderättslagen 6§.

Hoppas detta har hjälpt att klargöra situationen lite och jag hoppas det löser sig på bästa sätt! Har du vidare funderingar på situationen (eller en annan situation) så återkom gärna till oss på Lawline!

Allt gott!

Binh TranRådgivare