Finns det bestämmelser som reglerar fackmedlemmars rättigheter gentemot fackförbundet?

Har anmält min övergång till annan fackförbund men har inte hunnit anmäla mig till nya facket, hur långt tid har man rätt till hjälp från den gamla facket?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga bestämmelser i lagtext som direkt reglerar din fråga. Frågan avgörs istället av fackförbundets egna regler. En väldigt skälig och okontroversiell huvudregel är att förbundets egna medlemmar har rätt att ansöka om och använda förbundets tjänster. Om du har en uppsägningstid på medlemskapet så bör (men inte självklart...) hjälpen åtminstone finnas tillgänglig under denna. Eventuellt finns det även bestämmelser som innebär att du har rätt till hjälp efter att ditt medlemskap gått ut, om den händelse som saken gäller utspelade sig under tiden då du var medlem.

Mitt råd till dig blir därmed att kontakta ditt gamla fack och se vad som gäller i den här situationen, eftersom det inte finns några lagar eller andra offentliga regler som reglerar det du frågar efter.

Lycka till!

Lucas CyrénRådgivare