Finns det ångerrätt när jag har bokat en fritidsaktivitet?

Hej!

För några månader sedan så bokade jag ett ridläger till mig och min dotter. Jag ångrade mig senare och försökte nå dom för att avboka. Jag ringde flera gånger men i get svar jag skickade även flera sms men inget svar. Det finns ingen mail på deras hemsida så jag kan nå dem på det viset det enda som kommer upp där dom har mailknapp är ett form för att skicka deras sida vidare. I telefonsvararen säger den som är ansvarig att bästa sättet att nå honom är att ringa igen el skicka sms. Då jag aldrig fick tag på den ansvarige så avbokade jag lägret via sms. Ca 2 veckor senare får jag ändå en faktura. Jag hittar i gen information på deras hemsida vad som gäller vid avbokning av ridläger. Det finns heller inga sådana uppgifter el kontaktuppgifter på fakturan.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat det som att du har bokat ditt och din dotters ridläger via ett distansköp, dvs. via telefon eller internet. Jag kommer därför besvara din fråga utifrån den tolkningen. Ett sådant konsumentköp faller inom lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (fortsättningsvis benämnd distansköplagen).

Din fråga handlar om ångerrätt av distansköp. I ditt fall är du konsument och företaget eller personen som driver ridanläggningen/ridskolan är näringsidkare (1 kap. 2 § distansköplagen). Som huvudregel har konsumenten en ångerrätt om konsumenten meddelar näringsidkaren inom 14 dagar från det att avtalet ingås (2 kap. 10 och 12 §§ distansköplagen). Dock finns det undantag för vissa sorters tjänster. Enligt distansköplagen har konsumenten ingen ångerrätt för avtal som gäller kulturevenemang, idrottsevenemang eller annan fritidsaktivitet om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod (2 kap. 11 § 12 punkten distansköplagen).

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har uttalat att det ska röra sig om en fritidsaktivitet av viss omfattning där en avbokning kan orsaka en näringsidkare oproportionerligt stor ekonomisk skada, för att undantaget ska gälla. Ett ridläger skulle kunna falla inom vad som menas med "annan fritidsaktivitet" i lagbestämmelsen. Detta då ett ridläger som hålls som regel under en bestämd tidsperiod och är förhållandevis dyrt. Marknadsdomstolen har dock uttalat att undantaget från ångerrätten av distansköp måste anses vara begränsat och att en avvägning ska göras mellan om ångerrätten skulle drabba näringsidkaren oproportionerligt hårt ekonomiskt och betydelsen av ångerrätten för konsumenten. I domen från Marknadsdomstolen fann rätten att danskurser på en dansskola inte omfattades av undantaget. Alltså att konsumentens ångerrätt vägde tyngre än de negativa ekonomiska konsekvenserna som skulle drabba dansskolan.

Om köpet omfattas av ångerrätt ska näringsidkaren innan ett avtal om distansköp ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information kring bl.a. om det finns en ångerrätt och under vilka förutsättningar. Det ska även informeras om det finns en tidsfrist inom vilken konsumenten måste meddela att den ångrar sitt köp och hur du som konsument kan ångra ditt köp och var den informationen finns (2 kap. 2 § 9 punkten distansköplagen). Tidsfristen inom vilken du måste kontaktat ridskolan för att ångra ditt köp är, som ovan nämnt, 14 dagar från det att du ingått avtalet men om du inte fått den information som du har rätt till börjar inte den tiden löpa förrän du fått information kring ångerrätten (2 kap. 12 § 4 stycket).

Om inte näringsidkaren ger tillräcklig information om ångerrätten bryter näringsidkaren dessutom mot marknadsföringslagen (MFL). Enligt MFL får en näringsidkare inte använda sig av felaktiga eller vilseledande framställningar som rör konsumentens rättigheter enligt bl.a. distansköplagen. En vilseledande marknadsföring är otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta välgrundade affärsbeslut (8 och 10 §§ MFL).

Sammanfattning

Då ett ridläger som regel hålls under en bestämd tidsperiod och är förhållandevis dyrt kan jag inte fullt ut garantera dig att köpet omfattas av ångerrätt. Men om man ser till Marknadsdomstolens avgörande om danskurser skulle det kunna finnas en ångerrätt för ditt köp av ridlägret. Om det skulle finnas en ångerrätt måste du ha meddelat näringsidkaren inom 14 dagar från att du köpte ridlägret. Då du meddelat näringsidkaren och så som jag förstått det har du inte fått någon information om ångerrätt, råder jag dig att bestrida fordran (fakturan) genom att skriftligen kontakta ridskolan och meddela att du bestrider fordran och varför (t.ex. att du avbokat ridlägret via sms). Näringsidkaren får då vända sig till kronofogdemyndigheten eller tingsrätten för att försöka driva in din skuld om denne anser att du inte har rätt.

För att få ett svar på vad som exakt gäller i ditt fall råder jag dig att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få till en prövning av ditt ärende. Läs mer här: https://www.arn.se

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare